5 ‘health’ foods die je zou moeten vermijden (deel 2)

5 ‘health’ foods die je zou moeten vermijden (deel 2)

  1. Vlees van de bio industrie

In wezen ben je wat je eet. Als het vee dat je voor het avondeten klaarmaakt, wordt gevoed met hormonen, medicijnen en een onnatuurlijk dieet dat wordt verbouwd met chemische bestrijdingsmiddelen en kunstmest, krijg je al die stoffen binnen.

Hier zijn enkele bevindingen:

  • Een onderzoek uit 2012 waarbij veren werden getest, ontdekte verboden antibiotica, allergiemedicijnen, pijnstillers en zelfs depressiemedicatie zoals Prozac bij kippen (17)
  • Het voeren van arsenicum aan gevogelte heeft geresulteerd in hogere niveaus van toxisch arseen bij mensen (18)
  • Ongeveer 13 miljoen kg antibiotica worden jaarlijks verkocht voor gebruik bij landbouwdieren (19)

Betere optie: koop biologisch vlees bij een vertrouwde lokale bron. Vraag of de dieren grasgevoerd zijn en hoe er met ziekte wordt omgaan. (Bijvoorbeeld of ze preventief geneesmiddelen gebruiken of alleen als het dier het risico loopt om te sterven.)

  1. Margarine

Het oorspronkelijke idee was dat margarine lager was in verzadigde vetten dan boter, dus het zou de gezondheid van het hart beschermen. Maar we weten nu dat dit niet waar is. (20)

Helaas waren transvetten de oorspronkelijke vetten die in margarines worden gebruikt. (21) Tegenwoordig weten we dat transvetten verantwoordelijk zijn voor ongeveer 50.000 fatale hartinfarcten per jaar. (22) Transvet vergroot ook het risico van iemand om diabetes type II en verscheidene andere ernstige gezondheidsproblemen te ontwikkelen. (23)

Hoewel transvetten inmiddels zijn verwijderd uit de meeste margarines, is het belangrijk op te merken dat de meeste margarines sterk verwerkte vetten bevatten die nooit in de natuur zouden worden gevonden.

Betere optie: kies boter of ghee van koeien die met gras zijn gevoerd. Of probeer kokosolie. Kokosolie is het beste alternatief.

Garnalen

  1. Garnalen

Zijn garnalen goed voor je?

Hier zijn slechts enkele van de gezondheidsredenen waarom je ze niet zou moeten eten:

  • Garnaal bevat 4-hexylresorcinol, een additief voor levensmiddelen dat wordt gebruikt om verkleuring van garnalen te voorkomen. Dit additief heeft oestrogeenachtige effecten die het aantal zaadcellen bij mannen kunnen verminderen en het risico van borstkanker bij vrouwen verhogen. (24, 25)
  • Het vijverwater van garnalenkwekerijen wordt vaak behandeld met neurotoxische organofosfaatpesticiden die verband houden met symptomen van ADHD, geheugenverlies en tremoren. Malachietgroen, een potentiële kankerverwekkende stof, wordt vaak gebruikt om schimmel op garnaleneieren te doden. Als het eenmaal is gebruikt, blijft malachietgroen heel lang in het vlees van garnalen zitten – meer dan 200 dagen in water van 50 graden F. (26)
  • Garnalen-kweekvijvers zijn vaak vol organotinverbindingen om weekdieren te doden. Deze hormoonverstorende chemicaliën bootsen oestrogeen na en worden “obesogens” genoemd. Dat betekent dat ze met het hormonale systeem rotzooien op een manier die iemand vatbaar maakt voor obesitas, ongeacht wat diegene eet. (27)
  • Oceana ontdekte dat 25 procent van de garnaalmonsters die als wild worden beschouwd (vaak “Golf” genoemd), eigenlijk gekweekte garnalen waren. (28)
  1. Plantaardige oliën

Hand in hand met margarine zijn plantaardige oliën zoals canola-olie zeer ontstekingsbevorderend en niet gezond. Ze zijn meestal genetisch gemodificeerd, bevatten transvetten en zijn gekoppeld aan: (29, 30)

  • Atherosclerose
  • Aangeboren afwijkingen
  • Bot- en peesproblemen
  • Kanker
  • Diabetes
  • Spijsverteringsstoornissen
  • Hartziekte
  • Afhankelijkheid van het immuunsysteem
  • Hoge cholesterol
  • Leerproblemen
  • Leverproblemen
  • Lage geboortegewichten
  • Obesitas
  • Verminderde groei
  • Seksuele disfunctie
  • Huidreacties
  • Steriliteit
  • Verminderd zicht

Betere optie: ik raad pure, koud geperste, extra vierge kokosolie aan. Om ervoor te zorgen dat je echt de voordelen van kokosolie krijgt, moet je ervoor zorgen dat het product naar kokos ruikt als je het koopt. Anders is de kans groot dat het gepasteuriseerd is en niet zo gezond meer is.

  1. Tafelzout

Vrijwel iedereen heeft gehoord dat wit tafelzout hypertensie veroorzaakt, maar dat heeft niet meer dan 95 procent van de restaurants in de natie belet om het op elke tafel te zetten. (31)

Oorspronkelijk geproduceerd uit gedolven zout, begint geraffineerd keukenzout technisch gezien als een “echt” voedsel en wordt dan snel nep. Fabrikanten gebruiken oogstmethoden die het van al zijn natuurlijke mineralen ontdoen en gebruiken vervolgens een aantal additieven om het te drogen en te verwarmen tot temperaturen van ongeveer 1200 graden.

Omdat het werd vernietigd, werd het natuurlijk voorkomende jodium vervangen door kaliumjodide in potentieel toxische hoeveelheden. Het zout wordt vervolgens gestabiliseerd met dextrose, waardoor het paars wordt. Eindelijk wordt het wit gebleekt. (32)

Betere optie: een veel geschiktere vervanging is zelfs geen vervanging, maar het originele product! Er zijn heel veel gezondheidsvoordelen van Keltisch zeezout en Himalayazout.

Tafelzout

  1. kunstmatige zoetstoffen

Als je ‘kunstmatig’ bent, zou je denken dat valse zoetstoffen voorzichtig door mensen zouden worden gebruikt. Helaas bevelen veel artsen ze aan omdat ze zogenaamd veilig zijn voor diabetici omdat ze laag zijn in de glycemische index.

Ironisch genoeg heeft nieuw onderzoek aangetoond dat kunstmatige zoetstoffen een verstoring van de darmflora veroorzaken en zelfs diabetes kunnen veroorzaken. (33)

Suikervervangers worden geassocieerd met: (34)

allergieën
Blaaskanker
Hersentumors
Borstkanker
hoofdpijn
hypertensie
Lymfomen / leukemie
fenylketonurie
Epileptische aanvallen
Gewichtstoename / obesitas

  1. Vetvrije en magere melk

Een onderzoek uit 2016, gepubliceerd in The American Journal of Nutrition, is een sterk argument om vetrijke melk te drinken in plaats van magere zuivelproducten. Onderzoekers bestudeerden meer dan 18.000 vrouwen en vonden dat degenen die meer vetrijke zuivel gebruikten 8 procent minder kans hadden op overgewicht of obesitas in vergelijking met de vetarme zuivelgroep. (35)

Eén theorie is dat het eten van een volvette zuivel mensen helpt langer vol te voelen. Afgezien daarvan zijn vetarme en vetvrije zuivelproducten vaak beladen met toegevoegde suiker, een krachtige risicofactor voor type 2 diabetes, hartaandoeningen en zelfs kanker.

Kies ook altijd biologische melk. Onderzoek toont aan dat biologische melk een veel gezonder vetprofiel heeft. In een studie van de Staatsuniversiteit van Washington, die 400 monsters onderzocht, had conventionele melk een gemiddelde omega-6 tot omega-3 vetzuurratio van 5,8, meer dan tweemaal die van de organische melkverhouding van 2,3. De onderzoekers zeggen dat de veel gezondere verhouding van vetzuren in biologische melk wordt veroorzaakt door een grotere afhankelijkheid van weiden en voedergewassen op biologische melkveebedrijven. (36)

Ik raad ook aan rauwe melk te kiezen. Dat komt omdat wanneer rauwe melk gepasteuriseerd is, het ook veel van zijn voedingswaarde verliest. Omdat het enzym lactase tijdens het verhittingsproces wordt vernietigd, kunnen mensen de melksuiker, lactose, niet goed verteren.

Rauwe melk is doorgaans gezonder en meestal te vinden in kaas of yoghurt in plaatselijke reformwinkels. Kies bijvoorbeeld voor volvette rauwe melk van geiten of schapen.

Als je weet dat je gevoelig bent voor lactose, kies dan een alternatief zoals amandelmelk, rijstmelk of soya melk.

Bronnen:

17) https://www.jhsph.edu/news/news-releases/2012/feather-meal-clf.html
18) https://ehp.niehs.nih.gov/
19) http://www.pewtrusts.org/en/research-and-analysis/fact-sheets/2014/05/05/10-facts-about-antibiotics-resistance-and-food-animal-production
20) https://news.osu.edu/news/2014/11/21/study-doubling-saturated-fat-in-the-diet-does-not-increase-saturated-fat-in-blood/
21) https://en.wikipedia.org/wiki/Trans_fat
22) https://cspinet.org/eating-healthy/foods-avoid/trans-fats
23) https://healthyforgood.heart.org/Eat-smart/Articles/Trans-Fat
24) https://pubs.acs.org/doi/abs/10.1021/tx800048m
25) https://www.sciencedaily.com/releases/2009/03/090302125924.htm
26) https://www.foodandwaterwatch.org/sites/default/files/suspicious_shrimp_report_nov_2009.pdf
27) https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16690801
28) http://oceana.org/blog/truth-about-shrimp
29) https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/high-blood-cholesterol/in-depth/trans-fat/art-20046114
30) https://www.webmd.com/diet/features/trans-fats-science-and-risks#1
31) https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22482843
32) https://en.wikipedia.org/wiki/Salt
33) https://www.nature.com/articles/nature13793
34) https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3198517/
35) https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26912496
36) https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24349282

The post 5 ‘health’ foods die je zou moeten vermijden (deel 2) appeared first on Gezondsnel.nl.

Gezondsnel.nl


Wordpress SEO Plugin by SEOPressor