Drie nieuwe kansen

Terwijl tuinbouwbedrijven moeite hebben om rond te komen door de te lage opbrengsten voor hun producten, zien we dat supermarkten met dezelfde producten aan het prijs stunten zijn met: ’Halve prijzen’  voor komkommers of voor tomaten. Dat is een slechte zaak voor alle betrokkenen, niet alleen voor de kwekers maar ook voor de supermarkten. Die verdienen ook niets met de veel te lage prijzen en bovendien schaden zij het imago van hun bedrijf. De klanten denken immers dat zij “dus” eerder te veel hebben betaald en dat “dus” al de andere producten ook wel goedkoper zouden kunnen. Andere klanten denken weer dat producten tegen weggeef prijzen van mindere kwaliteit zijn. Teleurgestelde klanten die gisteren kochten en vandaag de kortingen mislopen.

Vooral veel gerenommeerde zaken doen helemaal niet aan kortingen, afgezien van een jaarlijkse uitverkoop op een vaste datum.

Door Brussel wordt de tuinbouwsector met zware straffen bedreigd als de sector iets zou willen doen aan de lage prijzen voor hun producten van hoge kwaliteit. Geen minimum prijs afspraken en ook geen teelt afspraken om overproductie tegen te aan.

Maar gelukkig zijn er nog wel mogelijkheden om de huidige impasse in de tuinbouw binnen afzienbare tijd weer te boven te komen.

Om te beginnen is er geen sprake van overproductie omdat de gemiddelde consumptie in Europa ligt op ongeveer één tomaat en een halve komkommer per gezin per week.  Het probleem zit dus in de verkoop en de verspreiding.

Als de sector de verkoop weer in eigen hand gaat nemen, via een franchise keten van groene verkooppunten, zal blijken dat er echt heel veel rek zit in de afzetmarkt voor komkommers en tomaten.

Verder moet er met veel meer nadruk worden ingezet voor een zo groot mogelijk aanbod van biologische producten.

‘Biologisch product’  is een steeds belangrijker factor bij de verkoop van voedingsmiddelen en daarvoor is de Nederlandse glastuinbouw in een veel betere positie dan de meeste buitenlandse concurrenten, die nu enkele keren per jaar met veel aanbod de markten verstoren maar die dat met biologische producten meestal niet kunnen en helemaal niet jaarrond. Maar die voorsprong moet wel worden uitgebazuind. Met heel opvallende verpakking moet het een begrip worden dat het gaat om tomaten en andere tuinbouwproducten uit Holland die vanzelfsprekend ook biologisch zijn geteeld.

Daarnaast moet er nog harder worden gezocht – behalve naar verbeterde rassen van bestaande gewassen – naar nieuwe gewassen die de te grote afhankelijkheid van maar een paar gewassen kunnen verminderen.

Een mogelijk nieuw gewas zou de in Nederland nog vrijwel onbekende OKRA kunnen zijn. De OKRA is een groene vrucht die iets heeft van een sperzieboon en van een kantige langwerpige peper, ongeveer 12 tot 15 cm. lang.

De OKRA plant lijkt wat op die van een paprika, groeit snel in vergelijkbaar klimaat als voor de paprika, is meer vertakt  en met een vrucht in elke oksel.

In het verre Oosten wordt de OKRA veel gegeten, op allerlei manieren klaargemaakt en ook in verschillende staten van Noord-Amerika is het geen onbelangrijk product. Bovendien importeert Noord-Amerika jaarlijks meer dan 10.000 ton. Winkelprijs ongeveer 2 Euro per kilo.

Eén keer planten voor een tussenteelt of twee keer voor een seizoen, het zou zo maar kunnen…

ArtikelPlaats.nl
Predators to host 2016 NHL AllStar festivities
NEW YORK – The National Hockey League (NHL) today announced the selection of the Nashville Predators, the city of Nashville and Bridgestone Arena as hosts of the 2016 National Hockey League All-Star celebration. The League's mid-season showcase …
Read more on NHL.com


Wordpress SEO Plugin by SEOPressor