Enkel Intapen Voor Schaatsen



Bekijk de video over enkel intapen voor schaatsen

http://www.youtube.com/v/WnPGnL75wrU?fs=1

Wat doen bij een sport blessure?

https://www.hrdlpn.nl/hardloopblessure/

Een hardloopblessure komt helaas veel voor maar je kunt er best veel aan doen om snel weer te kunnen hardlopen. Bekijk hier alle hulpmiddelen en onze ervaring met een snel herstel bij een hardloopblessure!

Blessure bij hardlopen
Als je pijn hebt tijdens of na het hardlopen dan is dat erg balen.

Hoe herstel je nu van een hardloopblessure? Dat is natuurlijk aan je huisarts en/ of fysio maar ik weet uit ervaring dat veel mensen zich ook online oriënteren. Dus daarom leek het me goed om je de tips mee te geven die ik heb ervaren en gehoord van andere sporters (veel hardlopers, fietsers, schaatsers en voetballers).

Disclaimer: ga altijd naar de huisarts of fysio. Je hoeft overigens geen doorverwijzing van je huisarts te hebben voor je fysio afspraak. De vergoeding is daar niet van afhankelijk, wel van het zorgpakket dat je hebt afgesloten. Deze tip kreeg ik van Michiel en met hem heb ik ook de spullen besproken die wel en niet helpen bij een blessure.

Achillespees blessure
Een achillespees blessure is echt irritant en daar ben je niet zomaar vanaf. Je kunt het koelen met een coolpack en laten behandelen en oefeningen doen maar je kunt niet een pilletje kopen dat je ervan af helpt. Deze achillespees blessure blijft vaak lang hangen.

Zeer
Let op bij blessures bij het hardlopen, iets kleins kan echt redelijk lang aanhouden, echt zeer doen en irritant worden. Door te lang te blijven door sukkelen kun je er echt langer last van houden. Koelen doe ik daarom geregeld en ik hanteer het motto: ‘wat nodig is, is nodig’ dus een afspraak, en dus tijd maken, dingen testen (ook al is het vreemd), warming-up, cooling down, etc etc. Alles wat ik kan doen om het hele jaar rond te blijven sporten probeer en test ik uit. En niet alles werkt 😉

Knieblessure
de meeste blessures van hardlopers zijn volgens mij knieblessures. De oorzaak is divers maar ‘te snel te veel of te lang willen hardlopen’ is een veel voorkomende oorzaak zie ik om me heen. En om eerlijk te zijn is het mij ook wel overkomen in het verleden. Een trainings-opbouw van nul naar 5kilometer doe je nu eenmaal niet in 2 weken, ook al zou je dat qua conditie wellicht wel kunnen. Het 5 kilometer hardloop programma van runningtherapeut Michiel is daarom ook bewust heel zorgvuldig en rustig aan.

10% regel
De toename in afstand en tempo moet je heel langzaam opbouwen. De meesten spreken van maximaal 10%per week en dat adviseer ik je ook. Dit is dus niet veel en je moet zeker op tijd beginnen. De meesten vinden het ‘belachelijk weinig’ en kunnen vaak veel meer. Dat is ook logisch maar ook veel hardlopers krijgen terugval doordat ze te hard van stapel lopen. En je kunt het nog rustiger aan doen. Een keer minder dan 10% is eigenlijk nog beter, hoe rustiger hoe minder kans je krijgt op een blessure. Een goed hardloopschema gaat daar ook vanuit.
————–

Mijn kleine disclaimer vooraf: Een blessure is iets om niet te negeren en ik raad je altijd aan om naar de huisarts en/ of fysio te gaan ermee. Hopelijk is het een onschuldige blessure die je hebt en kan het bij een eenmalig bezoekje blijven

Hardloopblessure | Hoe snel verhelpen?


Video Rating: / 5


Meer over enkel intapen voor schaatsen vinden


Wordpress SEO Plugin by SEOPressor