Wat te doen tegen hooikoorts? 8 natuurlijke hooikoorts behandelingen zonder medicijnen

Wat te doen tegen Hooikoorts?
8 natuurlijke hooikoorts behandelingen zonder medicijnen.

Heb je last van hooikoorts?

Wat de lente zo mooi maakt voor veel mensen leidt tot ellende voor diegenen die last hebben van hooikoorts. Natuurlijke allergiebehandelingen kunnen net zo effectief en in veel gevallen effectiever zijn dan hooikoorts medicijnen.

Wat zijn hooikoorts symptomen en klachten?

  • loopneus en wat later juist een verstopte neus;
  • niesbuien;
  • kriebelhoest;
  • jeukende, branderige en tranende ogen;
  • gezwollen en rode ogen;
  • branderige keel, keelpijn;
  • hoofdpijn;

Hooikoorts begint vaak al op jonge leeftijd, maar kan op elk moment toeslaan. Soms vervagen de symptomen van hooikoorts in de loop van de jaren, om later opnieuw te verschijnen. Als je op één locatie hooikoorts ervaart en naar een nieuw gebied met verschillende soorten flora gaat, kunnen je allergieën verdwijnen.

Elke boom of bloem geeft stuifmeel af, maar niet alle personen hebben verhoogde gevoeligheid of allergische reacties op alle pollen. Het is belangrijk om op te letten en te herkennen wat jouw allergiesymptomen veroorzaakt. Voor veel mensen in Amerika zijn cottonwood bomen en ambrosia de problemen, voor anderen is het gras of ambrosia.

Onderzoek wijst uit dat bijna 75 procent van de mensen in de Verenigde Staten die last hebben van hooikoorts allergisch zijn voor ambrosia. In tegenstelling tot gras, bomen en bloemen die stuifmeel produceren in de lente en de zomer, zijn pollen als gevolg van ambrosia vaak aanwezig tijdens de herfst.

Bijna een derde van de allergie-patiënten met ambrosia ervaart ook een allergische reactie op bepaalde voedingsmiddelen. Deze omvatten komkommers, meloenen, courgette, zonnebloempitten, bananen en kamille thee. Als je allergie voor ambrosia hebt, vermijd dan deze voedingsmiddelen en andere producten die hieronder worden vermeld onder ‘Te vermijden voedingsmiddelen’.

Ongeveer 80 procent van de mensen met astma lijdt aan hooikoorts. Het behandelen van hooikoortssymptomen kan astma-gerelateerde ziekenhuisopnamen en noodsituaties verminderen.

Mensen met een niet optimaal immuunsysteem, COPD en andere aandoeningen aan de luchtwegen kunnen hun hooikoorts beheersen door veranderingen in voeding, natuurlijke supplementen, essentiële oliën en veranderingen in levensstijl.

Te vermijden voedingsmiddelen tijdens het allergieseizoen:

  1. Alcohol
  2. Cafeïne
  3. Conventionele zuivel
  4. Chocola
  5. Pinda’s
  6. Suiker
  7. Kunstmatige zoetstoffen
  8. Verwerkt voedsel
  9. Meloenen
  10. Bananen
  11. Komkommers
  12. Zonnebloempitten
  13. Schelpdieren
  14. Citrusvruchtensap
  15. Echinacea
  16. kamille
  17. Tarwe (gluten)
  18. Soya

Het algemene doel van het beperken van voedingsmiddelen waarvoor je gevoelig bent, is om de totale belasting van je immuunsysteem te verlichten en het in staat te stellen om optimaal te functioneren.

Voedingsmiddelen om juist wel te eten tijdens het Allergieseizoen:

  1. Raw lokale honing
  2. Heet en pittig eten
  3. Beenbouillon
  4. Probiotisch-rijk voedsel
  5. Pineapple
  6. Apple cider azijn
  7. Verse biologische groenten
  8. Grasrijk vlees
  9. Vrij gevogelte
  10. In het wild gevangen vis

Het enzym bromelaïne dat in ananas wordt aangetroffen, naast de hoge niveaus van vitamine B, C en andere essentiële voedingsstoffen, kan helpen om hooikoorts te verminderen. Zorg ervoor dat je de kern van verse rijpe ananas eet, want het heeft de hoogste concentratie van de essentiële voedingsstoffen die je nodig hebt tijdens het allergieseizoen.

Appelazijn helpt het immuunsysteem te stimuleren, helpt bij het opbreken van slijm en ondersteunt lymfatische drainage. Meng drie keer per dag 1 eetlepel appelazijn met 1 eetlepel vers geperste citroensap en een halve eetlepel lokale raw honing.

Schone proteïnen, waaronder wild gevangen zalm, scharrelpluimvee en biologisch grasgevoerd rund- en lamsvlees (dus GEEN varkensvlees) zijn ook belangrijk. Wilde zalm is rijk aan vitamines, omega-3 vetzuren, essentiële mineralen en eiwitten. Als je nog niet de overstap naar dit soort schone eiwitten hebt gemaakt, is het allergieseizoen de perfecte tijd.

Ander voedsel om van te genieten tijdens het hooikoortsseizoen is gember, knoflook, mierikswortel en uien. Gember kan bijzonder nuttig zijn omdat het helpt om het lichaam te verwarmen en gifstoffen in je systeem af te breken.

Naast het vermijden van bepaalde voedingsmiddelen en het opnemen van bovengenoemde voedingsmiddelen, kunnen mensen met een allergie profiteren van de toevoeging van hoogwaardige natuurlijke supplementen. Het is het beste om supplementen 30-60 dagen voor de aanvang van allergiesymptomen te starten voor de beste resultaten.

Hooikoorts verkouden

Natuurlijke supplementen

Spirulina. Recent onderzoek toont aan dat spirulina, hoefblad en fototherapie veelbelovend zijn in het behandelen van de symptomen van seizoensgebonden allergieën. (1)

Spirulina – 1 theelepel per dag: Spirulina is een van de meest onderzochte supplementen en de resultaten zijn veelbelovend. Volgens de University of Maryland Medical Center stopt spirulina de afgifte van histamine dat symptomen veroorzaakt.

Het is bewezen dat de consumptie van spirulina de symptomen, zoals loopneus, niezen, verstopte neus en jeuk, aanzienlijk verbetert in een dubbelblind, placebo-gecontroleerd onderzoek. (2)

Quercetine – 1000 milligram per dag: Onderzoek toont aan dat quercetine, de flavonoïde die fruit en groenten hun rijke kleur geeft, de productie en afgifte van histamine stopt. Houd er rekening mee dat quercetine kan interfereren met bepaalde medicijnen, waaronder antibiotica, cyclosporine en andere medicijnen die door de lever worden veranderd. (3)

Butterbur – 500 milligram per dag: Butterbur wordt van oudsher gebruikt om bronchitis, overtollig slijm en astma te behandelen. In een recente studie van hooikoortspatiënten bleek het echter net zo effectief te zijn als sommige allergische rhinitismedicijnen. Jonge kinderen, zwangere vrouwen of vrouwen die borstvoeding geven, mogen echter geen butterbur supplementen gebruiken.

Probiotica – 50 miljard IE (2-6 capsules) per dag: probiotica wijzigen de darmflora in het darmkanaal en helpen het immuunsysteem te stimuleren, plus blijken veelbelovend voor de behandeling en preventie van allergieën. (4) Hoewel studies over het gebruik van probiotica nog in een vroeg stadium verkeren, ondersteunt een andere studie van de European Annals of Allergy and Clinical Immunology de bevindingen dat probiotica een effectieve allergiebehandeling zou kunnen zijn.

Vitamine A – 2.000 microgram per dag: Vitamine A stimuleert het immuunsysteem, bestrijdt ontstekingen en heeft eigenschappen van antihistamine.

Bromelaïne – 1.000 milligram per dag: Bromelaïne, het enzym in ananas, helpt de zwelling in de neus en sinussen te verminderen en helpt de symptomen van hooikoorts te verlichten.

Zink – 30 milligram per dag: zink helpt bij het helen van bijnierinsufficiëntie veroorzaakt door chronische stress. Zoals hierboven vermeld, verergert stress de symptomen van seizoensgebonden allergieën en helpt het om te regelen hoe uw lichaam histamine opslaat.

Brandnetel – 300-500 milligram tweemaal per dag: Brandnetel bevat antihistaminica en ontstekingsremmende eigenschappen die helpen de lichaamseigen productie van symptomen die histamine veroorzaken te verminderen. Als je lithium, sedativa, bloedverdunnende medicijnen, medicatie voor diabetes of hoge bloeddruk gebruikt, moet je je ervan bewust zijn dat brandnetel negatieve interacties met deze medicijnen kan veroorzaken. (5)

Complementaire natuurlijke hooikoorts behandelingen

Het aanpakken van allergieën vanuit meerdere fronten is van vitaal belang. Deze aanvullende benaderingen helpen de symptomen te verlichten

Neti Pot – Een Neti-pot gebruiken tijdens het allergieseizoen of na blootstelling aan allergenen, is een zeer effectieve manier om je neus te verlichten en slijm te verwijderen. (6) Een- of tweemaal per dag. Gebruik warm gefilterd water of gedestilleerd water met een vleugje zout om je neus te spoelen voor verlichting.

Etherische oliën – etherische oliën, waaronder menthol, eucalyptus, lavendel en pepermuntolie, helpen om de neusgangen en longen te openen, verbetert de bloedsomloop en verlicht stress.

Acupunctuur – acupunctuur is een behandeling die geen bijwerkingen geeft en die effectief is gebleken bij hooikoorts.

Homeopathie – Uit studies is gebleken dat mensen behandeld met klassieke homeopathie en niet klassieke homeopathie meer klachtenreductie hadden dan mensen die behandeld werden met een placebo (7, 8, 9). Meer onderzoeken zijn nog nodig

Veranderingen in levensstijl voor het allergie seizoen

  1. Drink elke dag acht tot tien glazen vers water. Als je uitgedroogd raakt, zal al het slijm dat je hebt, veel moeilijker te verdrijven zijn.
  2. Beperk de blootstelling.
  3. Douche voor het slapengaan. Stuifmeel en stof die ‘s nachts op je huid en in je haar achterblijven, kunnen je symptomen verergeren.
  4. Was kleding en beddengoed. Pas gewassen beddengoed en kleding helpen om de incidentele blootstelling aan allergenen te verminderen.
  5. Veeg huisdieren af. Huisdieren die tijd buitenshuis doorbrengen komen in het huis met stuifmeel. Veeg ze af met een vochtig washandje om je blootstelling aan pollen en stof te beperken.
  6. Vervang vloerbedekking met een harde vloer. Tapijt trekt stof en stuifmeel aan.
  7. De-clutter. Rommel kan huisstof en allergenen verhogen, waardoor je seizoensgebonden allergiesymptomen erger worden. Verwijder rommel, vooral uit je slaapkamer, voor het beste resultaat.
  8. Houd deuren en ramen gesloten. Wanneer de pollenaantallen hoog zijn, of op stoffige dagen, houd dan je deuren en ramen gesloten om de blootstelling te beperken.

Bronnen:

1) https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19262383

2) https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18343939

3) https://www.webmd.com/vitamins/ai/ingredientmono-294/quercetin

4) https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25575754

5) https://www.webmd.com/vitamins-supplements/ingredientmono-664-stinging%20nettle.aspx?activeingredientid=664&activeingredientname=stinging%20nettle

6) https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/hay-fever/in-depth/seasonal-allergies/art-20048343?pg=2

7) http://news.bbc.co.uk/2/hi/health/884738.stm

8) https://www.gezondheid.be/index.cfm?fuseaction=art&art_id=272

9) https://www.bmj.com/content/321/7259/471.full

 

The post Wat te doen tegen hooikoorts? 8 natuurlijke hooikoorts behandelingen zonder medicijnen appeared first on Gezondsnel.nl.

Gezondsnel.nl


Wordpress SEO Plugin by SEOPressor